T.C. Ticaret Bakanlığı Ticarette Teknik Engeller Bilgi Ve Bildirim Merkezi

Belarus

Belarus

Kalite Altyapısı
Dış ticaret faaliyetlerinde bulunanlara, Antimonopol Düzenleme ve Ticaret Bakanlığı (MART) tarafından mal ihraç ve/veya ithal etme lisansı ve mal ihraç ve/veya ithal etme izni verilir.Bazı mallar için lisanslar, Doğal Kaynaklar Bakanlığı, Sanayi Bakanlığı, Tarım Bakanlığı, Kültür Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, RUE BelGIE, KGB, Adalet Bakanlığı, Acil Durumlar Bakanlığı, Bellegprom ve Bellesbumprom Kuruluşu, İnşaat ve Mimarlık Bakanlığı gibi devletorganları ve diğer kuruluşlarla koordineli olarak verilir. Bu tür malların listesi Bakanlar Kurulu kararları ile belirlenir.Zorunlu belgelendirme türleri ve ürünlerin teknik düzenlemelere, standartlara vb. uygunluğunu teyit etmeye yönelik prosedürler için Belarus Cumhuriyeti Ulusal Sistemine aşağıdaki belgeler rehberlik etmelidir:
  • İnşaat sektörü için 2009/013/BY ve telekomünikasyon hizmeti için TR 2018/024/BY sayılı teknik düzenlemeler.
  • Belarus Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu'nun 21.10.2016 tarih ve 849 sayılı Kararnamesi.
Yukarıdaki belgeler uygunluk teyidi yöntemlerini açıklamakta ve zorunlu olarak belgelendirilmesi gereken ürünlerin listesini vermektedir. Bu listelerin mal, iş ve hizmetlerin yanı sıra personelin mesleki yeterliliğini de içerdiğini belirtmek gerekir.Gümrük Birliği sisteminde, rehberlik ve gereklilikleri içeren ana belgeler teknik düzenlemelerdir. Mart 2019 itibariyle, 41 TR CU (TR EAEU), bebek eşyalarından yakıtlara ve madeni yağlara kadar geniş bir yelpazedeki ürünler için yürürlüktedir. TR CU kapsamındaki sertifika farklı ülkeler tarafından kabul edilmekte ve 5 yıla kadar geçerli olmaktadır. Ulusal Sistemde olduğu gibi, akredite kuruluşlar tarafından düzenlenir ve testler uzman laboratuvarlar tarafından gerçekleştirilir.Teknik Düzenlemelerin TR CU kısaltması Gümrük Birliği topraklarında yürürlükte olan teknik düzenlemeler anlamına gelmektedir. Bunlar, belirli ürün türleri için güvenlik gereklilikleri, belgelendirme planları ve mal veya hizmetlerin uygunluğunun teyidi için diğer koşulları içeren belgelerdir. Ulusal Standardizasyon Sistemi'nin teknik yönetmelikleri ile aynı şekilde çalışırlar.Gümrük Birliği'nin Avrasya Ekonomik Birliği olarak yeniden adlandırılmasıyla bağlantılı olarak, yeni teknik düzenlemeler isimlerini değiştirmiş ve TR EAEU olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bununla birlikte, eski kısaltmaya sahip belgeler yürürlüklerini kaybetmemiştir ve uygulama için zorunludur.Gümrük Birliği'nin standardizasyon sisteminin teknik düzenlemeleri, tüm üye ülkelerin topraklarında geçerlidir. Yani, üreticiler, ithalatçılar veya bunların yetkili kişileri, ürünleriyle ilgili olarak bu belgeler tarafından belirlenen gerekliliklere uymak zorundadır. Ancak, tüm mallar değil, bir veya daha fazla teknik düzenleme kapsamında olanlar belgelendirmeye tabidir.Bir uygunluk sertifikası ancak özel bir sicile girildikten ve bireysel bir numara verildikten sonra geçerli hale gelir. O andan itibaren ithal edilen ürünler güvenli kabul edilir ve üreticileri veya ithalatçıları bunları Belarus Cumhuriyeti topraklarında yasal olarak satma hakkına sahip olur. Prosedürü yürütürken, uygunluk güvence kurumu, katılım ve ek denetim için özel organların bir çalışanını davet etme hakkına sahiptir.Sertifika, anlaşma yapılan bir devlet tarafından düzenlenmişse, tanınması için operasyonel, teknik ve diğer ürün belgelerinin toplanması, belgelendirme kuruluşuna bir başvuru gönderilmesi, ürün tanımlaması sonrası yeniden düzenlenmiş sertifikanın alınması gerekmektedir.Beyanda, başvuru sahibi ürünün güvenliği ve kalitesiyle ilgili tüm sorumluluğu üstlenir. Belgelendirmede ise bu sorumluluk başvuru sahibi ve uygunluk değerlendirme kuruluşu tarafından paylaşılır.
Karantina İşlemleri
Avrasya Ekonomik Birliği hukukunu oluşturan uluslararası yasal düzenlemelerde aksi belirtilmedikçe, bitki sağlığı açısından yüksek risk taşıyan ürünlerin Birlik gümrük bölgesine ithalatı ve Birlik gümrük bölgesine taşınması, ihracatçı ülkenin ve (veya) ihracatçı ülkenin bitki karantinası konusunda yetkili kurumu tarafından düzenlenen bitki sağlığı sertifikası eşliğinde gerçekleştirilir. Düzenlemeye tabi ürünlerin her birinin ambalajı üzerinde, ürün adı, menşe ülkesi ve yeri ile ihracatçı ülke hakkında bilgi içeren etiket bulunmalıdır.
Karantinaya tabi ürünlerin transit geçişi de dahil olmak üzere Belarus Cumhuriyeti'ne ithalatı ve Belarus Cumhuriyeti'nden ihracatı sırasında Belarus Cumhuriyeti topraklarının karantina nesnelerinden korunması, 25 Aralık 2005 tarihli 77-3 sayılı Karantina ve Bitki Koruma Kanunu ve karantina ve bitki koruma alanındaki diğer yasal düzenlemelere, Belarus Cumhuriyeti'nin uluslararası anlaşmalarına, Avrasya Ekonomik Birliği hukukunu oluşturan uluslararası yasal düzenlemelere uygun olarak gerçekleştirilmektedir.Belarus Cumhuriyeti'ne ithal edilen karantinaya tabi ürünler, yasalar ve Avrasya Ekonomik Birliği yasasını oluşturan uluslararası yasal düzenlemeler tarafından belirlenen prosedüre uygun olarak Belarus Cumhuriyeti Devlet sınırının kontrol noktalarında (varış yerleri) ve (veya) varış yerlerinde (teslimat) devlet karantina bitki sağlığı kontrolüne (denetimine) tabidir. Devlet karantina bitki sağlığı kontrolünü (denetimini) gerçekleştiren kişiler, resmi görevlerini yerine getirirken resmi bir sertifikaya sahip olmalı ve ayırt edici işaretler içeren üniforma giymelidir.Bilimsel araştırma için ithal edilmeleri haricinde, karantina nesnelerinin Belarus Cumhuriyeti'ne ithal edilmesi yasaktır. Belarus Cumhuriyeti'nin varış ülkesi olması halinde, bilimsel araştırma için karantina nesnelerinin Belarus Cumhuriyeti'ne ithalatı, Belarus Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen prosedüre uygun olarak gerçekleştirilecektir.Özellikle tehlikeli zararlı organizmalar, ekonomik zararlılık eşiğine ulaştığında bitki ve bitkisel ürünlerin kalitesini ve tüketim değerini azaltabilen ve Belarus Ulusal Bilimler Akademisi ile mutabık kalınarak Belarus Cumhuriyeti Tarım ve Gıda Bakanlığı tarafından belirlenen özellikle tehlikeli zararlılar, bitki hastalıkları ve yabani otlar listesine dahil edilen zararlı organizmalardır.
Karantinaya tabi ürünler, Avrasya Ekonomik Birliği gümrük sınırında ve Avrasya Ekonomik Birliği gümrük bölgesinde devlet karantina bitki sağlığı kontrolüne (denetimine) tabi olan ve gümrük sınırından ve gümrük bölgesinden taşınan, karantina nesnelerinin taşıyıcısı olabilecek ve (veya) yayılmasını teşvik edebilecek ve karantina ve bitki korumasının sağlanması için gerekli önlemlerin alınması gereken karantinaya tabi ürünler listesinde yer alan bitkiler, bitkisel ürünler, dara (ambalaj), toprak, organizmalar ve malzemelerdir.Karantina nesnelerinin zamanında tespit edilmesi ve yayılmasının önlenmesi amacıyla "Tohum Islahı, Karantina ve Bitki Koruma Ana Devlet Denetimi" devlet kurumu, Belarus Cumhuriyeti Tarım ve Gıda Bakanlığı tarafından belirlenen prosedüre uygun olarak bitki sağlığı denetimi gerçekleştirecektir.Belarus'a ithal edilen ve karantina nesneleriyle enfekte olan karantinaya tabi ürünler, karantinaya tabi ürünlerin dezenfeksiyonu veya imhası mümkünse dezenfeksiyona veya imhaya tabidir; eğer bunun yapılması imkansızsa veya karantinaya tabi ürünlerin sahibi dezenfeksiyon veya imha yapmayı reddederse, Belarus Cumhuriyeti Tarım ve Gıda Bakanlığı tarafından belirlenen prosedüre göre ürünler ihracatçı ülkeye iade edilir.Karantinaya tabi ürünlerin nakliyesi için kullanılan araçlar, zorunlu teknik düzenleyici yasal düzenlemelere uygun olarak dezenfeksiyona veya temizliğe tabidir ve bunlar yapılamazsa veya karantinaya tabi ürünlerin sahibi bunu yapmayı reddederse, karantinaya tabi ürünlerin taşınan partisiyle birlikte iade edilmelidir.
Etiketleme:
Belarus, devletin ekonomik ve malların kaydını sağlamak amacıyla, Belarus Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı'nın “Malların etiketlenmesi hakkında” 10.06.2011 tarih ve 243 sayılı Kararnamesi uyarınca belirli mal gruplarının kontrol (tanımlama) işaretleriyle işaretlenmesini istemektedir.
AEB içindeki etiketleme ve işaretleme gereksinimleri kapsamında;
Gıda ürünlerindeki etiketlerde aşağıdaki hususların yer alması zorunludur:
Gıda ürününün adı, gıda içeriği (temel bileşenlerin/katkı maddelerinin adı) (ağırlığa göre azalan sırada listelenir),ambalaj içindeki gıda ürününün miktarı, üretim tarihi,depolama süresi,saklama koşulları (varsa ambalaj açıldıktan sonraki saklama koşulları),üreticinin adı ve yasal adresi,ithalatçı distribütörün adı ve yasal adresi,bu bilgilerin eksikliği sağlık sorunlarına neden olabiliyorsa veya zorluklar yaratabiliyorsa, gıda ürünlerinin kullanım ve hazırlama talimatları,besin değeri,genetiği değiştirilmiş bileşenlerin varlığı/yokluğu.
Gıda dışı ürünlerin etiketlerinde de şunlar yer almalıdır:
Ürünün adı,menşe ülke,üreticinin adı (Latin harfleriyle de verilebilir),kullanım, depolama, onarım ve imha talimatları,zorunlu sertifikasyon hakkında bilgi,devlet düzenleme kurumu tarafından belirlenen diğer bilgiler.Her türlü ambalaj üzerinde geri dönüşüm sembolleri de yer almalı, kullanılan malzemenin belirlenmesine ve ambalajın geri dönüştürülebilir olup olmadığına yardımcı olmalıdır.üm etiketleme ve işaretlemeler Rusça diline ve ilgili üye devletin diline (Kazak, Ermeni, Belarus veya Kırgız dilleri) yerelleştirilecektir. Etiketler bir dilden diğerine kolayca çevrilemez. Paketin Avrasya Ekonomik Birliği düzenlemelerine uyarlanması daha karmaşık bir süreçtir.
Bitki sağlığı önlemleri
Bitki sağlığı sertifikası, patojenlerin bir ülkeden diğerine potansiyel yayılma veya transfer riskini önlemek için gereklidir. Bitkisel ürünlerin ithalatı ve ihracatı için bitki sağlığı sertifikası düzenlenmesi gerekmektedir. Uluslararası kabul gören bu belge, malların varış ülkesinin ulusal standardında belirtilen yüksek gereklilikleri karşıladığını teyit eder. Kurallara göre, tüm bitki ürünlerinin bitki sağlığı kontrolünden başarıyla geçmesi gerektiğine dikkat etmek önemlidir. Bu sayede, tüketicilere yönelik ürünlerin güvenliğini teyit etmek mümkündür.Diğer ülkelere ürün tedarik etmek isteyen ihracatçı tarafından alınmalıdır. İthalat durumunda, sertifika sevkiyatın gönderildiği ülkede alınmalıdır. Kayıt, yetkili bölgesel kurumlarda yapılabilir.Kesinlikle tüm bitkisel menşeli ürünler (protein maddeleri ve bunlara dayalı konsantreler; tütün üretimi için kullanılacak hammaddeler; biçilmiş kereste ve doğal ahşap; gübreler; meyve ve sebzeler; tahıllar; un, hububat ve hububat ürünleri; kahve) kontrole tabidir:Zorunlu kontrole tabi kategorilerin tam listesi Gümrük Birliği Komisyonu'nun Yetki Belgesi'nde bulunabilir. Bazı istisnalar olduğunu belirtmek gerekir. Bunlar, tüketici ambalajının bütünlüğünün bozulmadığı durumlarda geçerlidir. Fabrika ambalajında paketlenen çay gözetim ve kontrole tabi değildir. Aynı zamanda ağırlığı 3 kg'ı geçmemelidir. Daha sonra perakende satış için vakumlu ambalajda paketlenen hazır kahve için Bitki Sağlık Sertifikası gerekli değildir. Tüketici ambalaj malzemesindeki kavrulmuş kuruyemişler için belge gerekli değildir.Tüketici ambalaj malzemesi çeşitli türlerde olabilir. Buna cam, metal veya polimer kavanozlar, lamine filmden yapılmış torbalar, alüminyum folyo dahildir.
Helal Sertifikası
Belarus’ta helal sertifikası alınması zorunlu değildir. Ancak önemli bir tarım ve gıda ürünleri ihracatçısı olan ülkede firmalar Müslümanların olduğu pazarlara da ihracat yaptıkları için bu sertifikaları genellikle almaktadır.Belarus Cumhuriyeti topraklarındaki tek Helal belgelendirme kuruluşu BelHalal LLC dir. Ayrıca, Belaruslu firmalar helal sertifikasını Rusya’daki Müftiler Konseyi’nden veya Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki RACS kurumundan da almaktadır.