İthalatçı Kayıt Sistemi:
Güney Afrika'ya mal ithal eden herhangi bir kişi (yerli veya yabancı), sürekli iletim mallarının (continuous transmission commodities-CTC) ithalatı da dahil olmak üzere ithalatçı olarak SARS Güney Afrika Gelir İdaresi’ne kayıt yaptırmakla yükümlüdür.
Güney Afrika'ya mal ithal etmek isteyen herhangi bir yabancı ithalatçı (gerçek veya tüzel kişi), ithalatçı olarak kaydolmalı ve söz konusu yabancı ithalatçının Güney Afrika'ya mal ithal etmek üzere kaydedilmesinden önce Güney Afrika'da bulunan kayıtlı bir temsilci ataması gerekmektedir.
İthalatçılar ile bunların kayıtlı acenteleri, bir Gümrük Beyanı (CCD) sunmadan önce, SC-CF-19 – Kayıt Lisansı ve Atama – belgesindeki şartlara göre kayıtlı veya lisanslı olmalıdır.
Türkiye’ye Uygulanan İthalat Önlemleri:
Vida/Civata:
Güney Afrika Cumhuriyeti (GAC) Uluslararası Ticaretin İdaresi Komisyonu (International Trade Administration Commission-ITAC) ülkemizin muaf tutulduğu demirden veya çelikten altıgen başlıklı vida/civatalara ilişkin korunma önlemi uygulamasına ilişkin değişiklik yapıldığını, bu kapsamda ülkemizin GAC'ın toplam ithalatından alınan pay itibariyle %3 barajını aşmış olduğu gerekçesiyle ülkemizin söz konusu korunma önlemine dahil edildiğini bildirmiştir.
Bu kapsamda, 15 Temmuz 2022 tarihli ve 47015 sayılı GAC Resmi Gazetesi'nde yayımlanan değişiklik kararı doğrultusunda, 7318.15.41, 7318.15.42 ve 7318.16.30 GTİP'leri altında tanımlanan ürünlere uygulanacak telafi edici vergiler ve uygulama takvimi aşağıda listelenmektedir:
24 Temmuz 2023-23 Temmuz 2024 arasında %48,04;
24 Temmuz 2024-23 Temmuz 2025 arasında %46,04;
24 Temmuz 2025-23 Temmuz 2026 arasında %44,04.
Makarna:
Güney Afrika Cumhuriyeti (GAC) Ticaret, Sanayi ve Rekabet Bakanlığı'na bağlı Uluslararası Ticaret İdaresi Komisyonu (International Trade Administration Commisssion) tarafından yürütülmekte olan Türkiye, Mısır, Litvanya ve Letonya'dan ithal edilen 1902.11 ve 1902.19 GTİP kodları altındaki ürünlere yönelik anti-damping soruşturması kapsamında, 1 Nisan 2021 tarihinden başlamak üzere ve azami 16 Eylül 2021 tarihine kadar uygulanabilecek şekilde geçici anti-damping ödeme kararı getirildiği, sınır önlemlerinin uygulanmasından sorumlu kuruluş olan GAC Gelir İdaresi Başkanlığı (SARS) tarafından duyurulmuştur.
Halihazırda, anti-damping soruşturmasına tabi olan 1902.11 GTİP kodu altındaki yumurta içeren makarnalar %30, 1902.19 GTİP kodu altındaki diğer makarnalar ise %40 oranında MFN bazlı uygulanan gümrük vergisine tabidir.
Soruşturma devam ederken getirilen geçici gümrük vergisi ödeme yükümlülüğü ülkemiz menşeli ürünlerin ilave %367.25 oranında vergiye tabi olması sonucunu doğurarak pazara girişi güçleştirmektedir.
Teknik Engellerle karşılaşılan sektörler:
Yaş Meyve
Yaş meyve alanında, ülkenin bitki sağlığı sertifikasyon uygulamaları ile ilişkili olarak halihazırda ülkemizden sadece incir ve narenciye ithalatına izin verilmektedir.
Ülkemizden kiraz ihracatı ise 2020 yılı Eylül ayı itibarıyla Türkiye’de belirli bir bakterinin görüldüğüne ilişkin makalelere istinaden yasaklanmış olup, kiraz ticaretinin tekrar başlaması Tarım Bakanlığımızca söz konusu bakteriden ari alanların tespiti ve mücadele planının gerekli uluslararası standartlar çerçevesinde tamamlanmasını müteakip mümkün olabilecektir.
GAC'a olan kiraz ihracatımıza uygulanan önlemin kaldırılmasını teminen Konunun çözümü amacıyla İki ülke Tarım Bakanlıkları arasındaki teknik görüşmeler devam etmektedir.
Veterinerlik ve Tarım Alanında İşbirliği Mutabakat Zaptları:
Görüşmeleri 2012-2013 yılında başlayan veterinerlik ve tarım alanında işbirliğinin tesis edilmesine yönelik olarak GAC makamlarına iletilen Metinlere bugüne kadar bir dönüş alınamamıştır.
Mevcut durumda, Güney Afrika Cumhuriyeti makamları, iki ülke arasında tarım alanında işbirliğine yönelik bir anlaşmanın gündeme gelebilmesi için öncelikle veterinerlik alanındaki anlaşmanın imzalanmasının gerekli olduğunu ifade etmeye devam etmektedir.
Bu sebeple, GAC Tarım, Arazi Reformu ve Kırsal Kalkınma Bakanlığı'nın süt ürünleri, tavukçuluk ve diğer et ürünleri gibi ihracat potansiyelimiz olan ürünlere yönelik bitki ve hayvan sağlığı sertifikaları süreçlerinde ilerleme sağlanamamaktadır.
Bu nedenle, süt ürünleri, tavukçuluk ve diğer et ürünlerinde ihracat gerçekleştirilememektedir.
|