İhracatı ve Re-Exportu yasak olan ürünlerin Listesi
Hurda ve döküm demir ve atıkları, Alüminyum ve bakır – kurşun hurdası ve atığı – her çeşidi, Telefon ve elektrik kabloları ve atıkları(yerel üretilmiş kablolar hariç) Odun kömürü, Çimento,5,5 mm ve üstü inşaat demiri,Sübvansiyonlu ürünler,Tıbbi malzemeler, insan ve veteriner ilaçları,Canlı hayvanlar.
İhracatı bazı kurumlar için sınırlı olan ürünlerin listesi
Ürün: Ham petrol – ağır yağ- benzin - uçak yakıtı nafta- LPG -motor yağı -doğal gaz- LNG- asfalt-etilen - propilen -kızdırma benzin -Dört karbon karışımı polietilen -Metanol –amonyum- üre, ürünlerin dış ticareti, Libya
Kurum: Milli Petrol Şirketi-NOC ve NOC’ye bağlı olan şirketler yekilidir.
İthalatı yasak ürünlerin listesi Canlı domuz, eti, yağı, derisi ve tüm ürünleri,Alkol ve her türlü alkollü içecekler,Koruyucu maddeler içeren ve konserve edilmiş etler ile bu etlerden hazırlanmış gıdalar, insan tüketimi amacıyla hazırlanmış hayvansal yağlar (İslami esaslara göre kesilmiş ve işlenmişler hariç),Potasyum bromat içeren ekmek katkısı,İkinci el araba motorları, lastikleri ve yedek parçaları, Erkek ve bayan yerel kıyafetleri ( erdiye ve curud),Dünya Hayvan Sağlık Örgütü (O.I.E) raporlarına göre salgın ve yaygın hastalıkların bulunduğu ülkelerden canlı kuşlar.
Ithalatı Bazı kurumlar için sınırlı olan ürünlerin listesi 1.Ürün: Serumlar ve aşılar - kan ürünleri -narkotik ilaçlar ve psikiyatrik ilaçlar - uluslararası özel tablolar kontrol - tüberküloz ilaçları ve Bağışıklık Yetersizliği Sendromu (AIDS) - özel nitelikli laboratuar reaktifler, radyoaktif madde veya kimyasal içerebilir Kurum: İlaç ve Tıbbi Malzemeler Şirketi ( devlet
şirketi)
2.Ürün: Serumlar ve veteriner aşılar Kurum: Merkezi Veteriner Eczanesi 3.Ürün: Benzin - Petrol - gaz - Libya tabanlı özelliklerinde gaz ve propan ve pişirme Albiotnat bileşeni için sıvılaştırılmış petrol gazı - gaz silindir hacmi (15) kg ve daha büyük, yedek parça, vana ve aksesuarları Kurum: NOC ve NOC’a bağlı firmalar 4.Ürün: Her türlü Kraker - Av tüfekleri ve onlar için cephane - duman kabukları - aydınlatma kabukları - beton çivi tüfekleri ve tabancaları - ulusal etkinlikler için havai fişekKurum: Güvenlik ürünleri ithalat şirketi ( Devlet Şirketi)
Gümrük Vergileri
Libya, ithalatta %5'lik tek gümrük vergisi tarifesine geçmiştir.Önceden ithalatta %15-%50 arasında uygulanan üretim ve servis gibi vergiler tamamen kaldırılmıştır. Motorlu araçlar ve müzik aletleri gibi bazı özel ürünlerde bu oran %35 gibi daha yüksektir.
Akreditif Kullanımı
Ödeme şekli olarak peşin çalışılması önerilmektedir. Libya’da akreditifli çalışmak mevzuat gereği zorunlu olsa da özellikle işlemlerde zorluklar yaşanmaktadır. Ödemelerin alınmasında bir diğer yöntem Libya pazarını çok iyi bilen dış ticaret firmalarının kefaletinde çalışmaktır. Libya’ya ihracat yapan firmalarımız, piyasada geçerli olan ve Libya Merkez Bankasının belirlemiş olduğu döviz kurları arasında fark olduğu için çoğunlukla akreditif ile çalışmaktadırlar. Bununla birlikte, ithalatçının tercihi akreditif yerine doğrudan aracılar üzeriden döviz transferi gibi diğer ödeme yöntemlerini tercih etmektedir. Banka, ülkenin yaşadığı döviz nakit sıkışıklığına ilaveten, yasa dışı yollara zemin oluşturduğu gerekçesiyle vesaik mukabili ödemeleri yasaklamıştır.
Pazarın Özellikleri
Libya'da yatırım ve ticarete ilişkin mevzuatın tam anlamıyla oturmamış ve sık değişiyor olması firmalarımız açısından risk yaratmaktadır. Bu nedenle mevzuatın yakından takip edilmesi önem taşımaktadır. Özellikle 2012 yılından beri yürürülükte olan ve sıklıkla değiştirilen Libya Ekonomi Bakanlığının yabancıların bu ülkede faaliyetlerini düzenleyen 207 no.lu Kararın dikkate alınması büyük önem arz etmektedir. Diğer taraftan, ülkemiz ile Libya arasında bir Serbest Ticaret Anlaşması bulunmamaktadır.
Dağıtım Kanalları
Temel gıda ve mallara ilişkin dağıtım kanallarına, az sayıda ki ithalatçı dağıtım şirketi egemendir. Bu merkezler, perakendecilerle çalışan toptancıları kullanmaktadır. Sübvansiyonlu temel gıda maddelerinin halka dağıtımından sorumlu kuruluş olan Fiyat-İstikrar Fonu (Libya Ekonomi ve Ticaret Bakanlığına bağlı bir kamu kuruluşudur), önceden doğrudan yabancı tedarikçilerle çalışırken, baskılar nedeniyle yerel firmalar üzerinden alım yapmaktadır. Fon’un alım ihalesini kazanan yerel firmalar ise yabancı firmalardan tedarik yoluna gitmektedir. Küçük çapta mal alan ithalatçılar ise genellikle, aracılar yerine, doğrudan tedarikçinin adresine gidip yüz yüze görüşerek alım yapmayı tercih etmektedir. Ülkede henüz büyük ölçekli AVM’ler faaliyete geçirilememiştir. Ülkede, etkin bir dağıtım kanalı olabilecek kurumsallaşmış E-Pazar platformları henüz faaliyet göstermemektedir.
Tüketici Tercihleri
Üst segmentte markalı ürün tercihinde önemli bir artış var. Marka bilinirliliği ve marka bağlılığı az olmakla beraber artış eğilimindedir. Cadde mağazacılığı ön plandadır. AVM mağazacılığına geçilmesi halinde olumlu tepkilerin alınacağı değerlendirilmektedir. Kentler’de hem geleneksel hem de modern kıyafetler giyilmektedir. Kadınlar, dışarıda yaygın olarak İslami geleneklere göre giyinirken, evlerinde rahat kıyafetler kullanmaktadır. Modern kadın kıyafetleri, mağazalarda sıklıkla bulunmaktadır. Yapılan perakende pazar araştırmalarında, Tüketicinin gıdada ve hazır giyimde, Türkiye’ye kıyasla daha fazla bedel ödediği anlaşılmaktadır.
Satış Teknikleri ve Satışı Etkileyen Faktörler
Libya’da reklam sektörü daha emekleme aşamasındadır. 2004 yılına kadar kamuya açık yerlerde Arapça dili dışında yazılan ürün logolarının tercüme edilmesi yasaktı. Başta facebook ve instagram olmak üzere tüketici tarafından yaygın olarak kullanılan sosyal medya platformlarının ürün tanıtımında etkili olduğu ifade edilmektedir. Pandemi ile birlikte tedarik zincirinde yaşanılan gecikme ve yükselen maliyetler nedeniyle, özellikle nihai tüketime yönelik ürün ithalatının, Çin’den Türkiye’ye kaydığı söylenebilir. Libya’ya ilk kez girecek firma temsilcilerine önerilen en geçerli yol bu ülkeyi ziyaret etmeleri, fuarlarda ve seminerlerde, resmi toplantılarda ilişki kurmaya çalışmalarıdır. Deneyimli yerli tüccar bulmak çok önemlidir. Ürün tanıtım yazısı/mesajı gönderilerek hemen dönüş beklenilmesi, Libya için etkili olmayan bir iletişim yöntemidir. Libya için fuara katılım etkili bir pazarlama iletişim aracıdır. Fuarlar, distribitörlük ve bayilik için hala önemli bir araçtır. Ayrıca, bu pazarda sürekli kalmayı düşünen firmaların kişisel satış ve Arapça/İngilizce katalog, web sitesi gibi yöntemleri kullanmasında fayda vardır. Libya’da Türk firmaları için en önemli rakipler Libya ile tarihi ilişkileri güçlü olan İtalya ve düşük maliyetli üretimle öne çıkan Çin firmalarıdır. Komşu ülke Tunus, pazarda giderek yer edinmeye çalışmaktadır. Libya pazarı, fiyata karşı çok duyarlıdır. İtalya’nın Libya ile ikili ilişkileri çok gelişmiştir. İkili ortak yatırımları vardır. Ayrıca Türk ürünleri ile İtalyan ürünleri rekabet ettiğinde kalite ve İtalya’nın AR-GE teşviklerinin çeşitliliği bu ülke üreticilerine avantaj sağlamaktadır. Libyalıların Türk firmalarına ve mallarına ilişkin imajı genel olarak olumludur. Marka tescili konusunda Türk firmalarının talebi artmıştır. Ülkenin marka tescil süreci kolay işlememektedir. Taklit malların piyasada rahatça satılması nedeniyle ucuz ve taklit malların yarattığı haksız rekabet ile karşılaşılabilir. Ancak, Libya pazarında fiyata duyarlılığın yanı sıra kaliteli mallara olan ilgi de belirleyici olmaktadır. Libya ile ticarette yabancı dil problemi nedeniyle iletişimde sıkıntı yaşanması, deniz taşımacılığında problem olması ve bankacılık işlemleri; en önde gelen sorunlar olarak gözlenmiştir. Ayrıca alım heyetleri, temsilcilik ve ofis-mağaza açma, franchising verme (bu faaliyetleri sadece yerel gerçek/tüzel kişiler yapabilmektedir), yerli ortak edinme, heyetler haricinde ülkenin hem doğusuna ve hem batısına (en önemli 5 şehrine) rehber eşliğinde yapılacak kişisel ziyaretler ile Libyalı tüccarların rahatlıkla Türkiye'yi ziyaret edip mal alımlarını doğrudan yapmaları önem arz etmektedir.
Bankacılık Mevzuatı
Libya’da bankacılık mevzuatına ilişkin bilgiye, Libya Merkez Bankasının https://cbl.gov.ly/en/laws/ resmi web sitesinden ulaşılabilir. Bankacılık sistemi halihazırda siyasi otoriteye bağımlı bir Merkez Bankası ve onun kontrol ettiği kısıtlı, kontrollü
kambiyo sistemine dayalı, kamu bankalarından oluşmaktadır. Libya’da 6’sı devlete (the Jumhuriyya Bank, the Sahara Bank, the Ummah Bank, the Wahda Bank, the National Commercial Bank ve the Bank of Commerce and Development) ait olmak üzere 19 banka bulunmaktadır. Kamu bankaları Libya Merkez Bankası'na aittir; bankacılık sistemine hakimdirler ve mevduatın yaklaşık % 90'ını kontrol ederler. Ülkedeki en büyük iki banka, bankacılık sektöründeki tüm varlıkların en az %72'sini kontrol eden Jamahiriya Bankası ve National Commercial Bank'dır. Ayrıca, 3 uzmanlaşmış banka (the Agricultural Bank, the Development Bank, ve the Saving and Estate Investment Bank) ile 2003 yılında özel ve kamu sektörü tarafından gerçekleştirilecek turizm projelerini desteklemeyi amaçlayan bir Turizm Kalkınma Bankası kurulmuştur. 2007 yılında Libya Merkez Bankası, yabancı müteşebbisleri ülkede ki bankalara ortak olmaya davet etmiştir. Hali hazırda ülkede 14 yabancı bankanın temsilciliği bulunmaktadır. Libya bankaları yalnızca sınırlı finansal ürünler sunabilmekte, krediler genellikle iş planları yerine kişisel bağlantılar temelinde yapılmakta ve kamu bankası yöneticileri portföylerini genişletmek için açık teşviklerden yoksun bulunmaktadır.. Libya ticari bankalarının döviz hesabı açmasına ve döviz cinsinden nakit ödeme ve transfer yapmasına izin verilmektedir. Libya'da faaliyet gösteren ticari bankalar döviz cinsinden kredi verebilir ve birbirleriyle döviz işlemleri yapabilir, ancak Libya Merkez Bankası’ndan lisans almaları gerekmektedir. . Bankaların çoğunun merkezi Batı'da bulunmakta ve Libya Merkez Bankası Başkent Trablus’a rapor vermektedir. Merkezi Doğu'da bulunan bankalar ise bankacılık faaliyetlerinin yaklaşık üçte birini oluşturmakta ve Bayda'daki Merkez Bankasına rapor vermektedir. Diğer taraftan Yatırım Kurumu (Egemen Varlık Fonu), Libya Ekonomik ve Sosyal Kalkınma Fonu ve Libya İç Yatırım ve Kalkınma Fonu, Devletin Sahip Olduğu başlıca Fonlardır. Türkiye’de faaliyet gösteren ArapTürk Bankası (A&T BANK) dışında, Türkiye’de kurulu bir bankanın teminat mektubu, Libya bankaları tarafından doğrudan kabul edilmemektedir. Aktiflerinin değeri 18 milyar doları aşan ve Libya Merkez Bankası'nın %100 sahip olduğu The Libyan Foreign Bank, A&T BANK'ın en büyük ortağıdır. İş Bankası ve Ziraat Bankası ise A&T BANK'ın diğer ortakları arasında yer almaktadır. Libya’da yerleşik bankalar, ihracatçılarımızın bankacılık işlemlerini ArapTürk Bankası üzerinden yapmasını tercih etmektedir.
Vizeler
Libya’ya seyahat edecek umuma mahsus pasaport hamili vatandaşlarımız Ülkeye girişlerinde vizeye tabidir. Bununla birlikte, Libya makamlarınca; 18 yaşından küçük ve 45 yaşından büyük umuma mahsus pasaport hamili vatandaşlarımızın Libya’ya giriş vizesinden muaf tutulmasına ve Ülkemiz İş İnsanlarına 1(bir) yıllık müteaddit giriş vizesi ita edilmesine karar verilmiştir. Çalışma ve Oturma İzinleri Libya’da yabancıların oturma ve çalışma izni alabilmeleri için öncelikle ülkeye çalışma vizesi alarak girmiş olmaları gerekmektedir. Çalışma vizesi, Libya Pasaport ve Vatandaşlık İdaresi’nce (Cevazat) konsolosluklarına gönderilen yazıya dayanılarak yabancının vatandaşı olduğu ülkedeki Libya Konsolosluk şubelerince düzenlenir. Yabancı çalıştıracak kişi veya kuruluşlar, ilk olarak Libya’da bulundukları bölgenin Çalışma Ofisine (Tekwin) başvurarak çalışacak kişi için izin isterler. Alınacak izin ile birlikte işçiye ilişkin bilgiler Pasaport ve Vatandaşlık İdaresi’ne (Cevazat) ibraz edilir. Anılan İdare de; çalışma izni verilmesi için yapılmış olan başvuruyu, işçinin vatandaşı olduğu ülkedeki Libya Konsolosluğu’na iletir
Tehditler
- Fiilen, yürütme yasama askeri ve merkez bankasının doğu-batı şeklinde bölünmesine bağlı istikrarsızlık
- Karar alma sürecindeki gecikmeler
- Vizeler
- Finansman sıkıntısı, Kayıpları
- Uluslararası standartlarda olmayan mevzuat altyapısı
- Merkez Bankasının blokajı
Fısatlar
- Zengin ülke kaynakları
- 2011 yılından itibaren yatırımların yapılamaması
- Özel sektörün dinamizminin artması ve giderek güçlenmesi
- Özel sektörün üretim/hizmet alanında yatırım yapma isteği
- 1.800 km kıyı şeridi
- Petrol-Gaz alanındaki büyük yatırımlara olan ihtiyaç
- Lojistik
- Bankacılık ve finans kurumları arasında işbirliği
- Kamu kurum ve kuruluşlarının yetersiz yazılım-bilişim altyapısı
- Hidrokarbon alanında işbirliği
- Hizmet sektörüne ve kalifiye insan kaynağına duyulan ihtiyaç
|