a) Genel Bilgiler Güney Kore’de ürün güvenliği, Ürün Güvenliği Çerçeve Yasası, Özel Çocuk Ürünleri Güvenliği Kontrol Yasası, Kalite Yönetimi ve Endüstri Ürünleri Güvenliği Kontrol Yasası ve Elektrikli ev Aletleri Güvenlik Kontrol Yasası çerçevesinde yürütülmektedir. Ayrıca, gıda ve kozmetik ürünlerinde olduğu gibi bazı kanunlarda da ürün güvenliğine ilişkin özel hükümler bulunmaktadır. Güney Kore’nin ürün güvenliği denetim uygulamaları incelendiğinde; hem ürünün satışa arz edilmeden önce güvenli olup olmadığına ilişkin denetimlerin yapıldığı hem de ürün satışa arz edildikten sonra denetlenerek güvenli bulunmayan ürünlerin piyasadan toplatılması yoluna gidildiği görülmektedir.
İthalat Denetimi: Ürünler: Ürün Güvenliği Çerçeve Yasası, Özel Çocuk Ürünleri Güvenliği Kontrol Yasası, Kalite Yönetimi ve Endüstri Ürünleri Güvenliği Kontrol Yasası ve Elektrikli Ev Aletleri Güvenlik Kontrol Yasası, Gıda Güvenliği Temel Yasası, İthal Gıda Güvenliğine İlişkin Özel Kanun, Gıda Etiketlemesi ve Reklam Yasası, Çocuklar İçin Gıda Güvenliği Özel Yasası kapsamına giren ürünler ithalat denetimine tabidir. Denetimi yapan kurum ve kuruluşlar: Kore Gümrük İdaresi’nin gözetim ve denetiminde, Kore Teknoloji ve Standartlar Kurumu, Gıda ve İlaç Güvenliği Bakanlığı ve ilgili diğer bakanlıklar yetkilileri tarafından denetlenmektedir. Denetim şartları: Denetimler Uni-Pass (gümrük programı)’a tek pencere sistemi gibi elektronik yolla entegre edilmiş programlar vasıtasıyla, risk esasına göre ve belge kontrolü, fiziki muayene ya da gerektiğinde laboratuvar testi şeklinde yürütülmektedir. Piyasa gözetimi ve denetimi Ürünler: Tüketici Çerçeve Yasası, Motorlu Taşıtlar İşletme Yasası, Temiz Hava Koruma Yasası, Gıda Sanitasyonu Yasası, Gıda Güvenliği Çerçeve Yasası, Fonksiyonel Sağlık Gıdaları Yasası, Eczacılık Yasası, Hayvancılık Ürünleri Sıhhi Kontrol Yasası, Ürün Güvenliği Çerçeve Yasası, Özel Çocuk Ürünleri Güvenliği Kontrol Yasası, Kalite Yönetimi ve Endüstri Ürünleri Güvenliği Kontrol Yasası, Elektrikli Ev Aletleri Güvenlik Kontrol Yasası ve İçme Suyu Yönetimi Yasası kapsamına giren ürünlerde piyasa gözetimi yapılmaktadır. Denetimi yapan kurum ve kuruluşlar: Kore Teknoloji ve Standartlar Kurumu, Kore Tüketici Kurumu, Gıda ve İlaç Güvenliği Bakanlığı, Çevre Bakanlığı, Tarım Gıda ve Köy İşleri Bakanlığı, Arazi, Alt Yapı ve Ulaştırma Bakanlığı, Yerel Yönetimler (Local Governments) tarafından yürütülmektedir. Denetim şartları: Kore Teknoloji ve Standartlar Kurumu mevzuat ve teknik şartların belirlenmesi noktasında koordinasyon sağlarken, özellikle tüketicilerden gelen şikayetler çerçevesinde piyasa gözetim ve denetimi, insan, hayvan ve çevre sağlığı açısından uygunsuzluğu ya da ilgili mevzuatında belirlenen standart, şart ve diğer teknik özelikleri sağlayamayan ürünleri piyasadan toplatılması, ilgili firmalar ile ilgili müeyyideler uygulanması, bu ürünlerin ifşa edilmesi gibi hususları Kore Tüketici Kurumu (Korea Consumer Agency) koordine ederken, denetimlerin yukarıda belirtilen kurum görevlilerince yürütüldüğü görülmektedir. b) Karantina İşlemleri ve Bitki Sağlığı Önlemleri: Kore’de taze sebze ve meyve, bitkisel, hayvansal ürün ihracatta uygulanan karantina işlemleri ile ilişkin kurallar Bitki ve Hayvan Karantina Ajans (APQA) tarafından belirlenmekte olup, detaylar aşağıdaki linkte yer almaktadır. https://www.qia.go.kr/english/html/Plant/Plant_003.jsp Bitkileri veya bitkiler için ilgili kap ve ambalajları ithal etmek isteyen herhangi bir kişi için, ihracatçı ülkenin devlet kurumu tarafından ve Uluslararası Bitki Koruma Sözleşmesi’nde belirtilen bitki karantina sertifikası formuna uygun bitki karantina sertifikası zorunludur. İthal Edilen Bitki Karantina Prosedürü c) Etiketleme: Kore’de gıda ürünlerinin etiketlemesine ilişkin kurallar Gıda ve İlaç Bakanlığı tarafından belirlenmekte olup, detaylar aşağıdaki linkte yer almaktadır. https://www.mfds.go.kr/eng/wpge/m_14/denofile.do Gıda ve sanayi ürünlerinde 664 satır dörtlü menşe etiketlemesi zorunludur. Gıda Etiketleme: Tüketicilere gıda ürünleri hakkında daha doğru bilgi sağlamak için MFDS, aşağıdakileri gerektiren ilgili düzenlemeleri ve standartları* uygular: Ürün adının, içeriklerinin, üretim ve son kullanma tarihlerinin, net içeriğin, kimliğin ve iş yerinin temel olarak etiketlenmesi ve beslenme bilgilerinin yanı sıra güvenli saklama için sıhhi talimatlar ve ambalaj ve kap üzerindeki uyarılar
Bu sistem, tüketicilerin gıdalar üzerinde güvenli olmayan, gıda ile ilgili olmayan ekipman kullanarak yaralanmalarını veya zarar görmelerini önlemek için gıda ile ilgili ekipmanların Gıda Sanitasyon Yasası’nda belirtilen standartlara göre gıda ile ilgili ekipman olarak üretildiklerini belirten özel bir etiket ile etiketlenmesini gerektirir. Etiketleme Konusu: Gıda Sanitasyon Yasası Madde 2 (4)'te yer alan cihaz (veya ekipman; gıda ile doğrudan temas halinde) Sofra takımı, Makas, Tek kullanımlık eldivenler, Çantalar vb. Etiketleme Yöntemi: Prensip olarak, 'gıda ile ilgili' veya 'gıda ile ilgili işaret' terimi, ürünün en küçük ambalaj birimi için ürün paketine veya ürünün kendisine mürekkeple basılmalı veya oyulmalıdır, ancak bu mümkün değilse, etiketleme için etiketler kullanılabilir. Uygulama Dönemi: 2015 yılında metal için etiketleme → 2016 yılında kauçuk için etiketleme → 2017 yılında sentetik reçine için etiketleme → 2018 yılında her türlü malzeme için etiketleme
Alerjen için Gıdalar Etiketleme ve Etiketleme Yöntemi: Alerjen Etiketleme için Gıdalar: yumurta (kümes hayvanlarından elde edilenlerle sınırlı), süt, karabuğday, yer fıstığı, soya fasulyesi, buğday, uskumru, yengeç, karides, domuz eti, şeftali, domates, sülfürik asit (sülfürik asidin eklendiği ve nihai ürünün 10 mg / kg veya daha fazla SO2 içerdiği durumlarla sınırlıdır), ceviz, tavuk, sığır eti, kalamar, istiridye (istiridye, deniz kulağı ve midye dahil), çam fıstığıdır. Etiketleme Yöntemi: A ürününde alerjen içeren hammaddeler kullanılmışsa ve başka bir üründe A ürününden ekstraksiyon veya diğer yöntemlerle elde edilen madde veya A ürününden veya bileşeninde A ürününü veya maddesini içeren gıda veya gıda katkı maddeleri kullanılmışsa, bu durumda hammaddelerin içeriğinden bağımsız olarak etikette listelenmesi gerekir. Ayrıca, alerjen etiketlemesi gerektiren hammaddeleri listelemek için hammadde etiketlemesinin yanında farklı bir arka plan rengiyle ayrı bir alerjen etiketlemesi yapılmalıdır. Örnek: Bu ürün buğday ve süt içerir. Alerjen karışımı olasılığı için uyarı etiketi: Gıda Etiketleme Standardına göre, bir üretici alerjen içeren ve içermeyen her iki ürün için de aynı üretim sürecini kullanıyorsa, bu, tüketici güvenliği için bir uyarı olarak, içeriklerde kaçınılmaz olarak alerjen karışımı olasılığı olduğuna dair etiketlemeyi gerektirir. Bu durumda, ürün için hammadde olarak kullanılan alerjenin etiketlenmesine gerek yoktur. İşlenmiş Gıdalar için Beslenme Etiketlemesi: Zorunlu Gıda konusu: İmbik gıdalar (hayvancılık ürünleri hariç), şekerlemeler (atıştırmalıklar, şekerler ve şekerli buzlar, dondurmalar), ekmekler ve köfteler, çikolatalar, reçeller, yemeklik yağlar, erişteler, içecekler, özel diyet kullanımlarına yönelik gıdalar, balık sosisleri ve yemeye hazır/pişirmeye hazır gıdalar, soya sosları ve macunları, tahıllar, süt ürünleri (sütler, işlenmiş sütler, fermente sütler, süt tozları, peynirler), jambon ve sosisler. "Gıdaların Etiketlenmesi ve Reklamına İlişkin Kanun Uygulama Kuralı"nın 6. Maddesi [Ek 4]’te düzenlenmektedir. Zorunlu Besinler - Kalori, sodyum, karbonhidratlar, şekerler, yağ, doymuş yağ, trans yağ, kolesterol ve protein. "Gıdaların Etiketlenmesi ve Reklamına İlişkin Kanun Uygulama Kuralı"nın 6. Maddesi çerçevesinde düzenlenir.
Çocukların En Sevdiği Yiyecekler için Beslenme Etiketlemesi Zorunlu Gıda konusu *Çocuk mamaları arasında hamburger, pizza, unlu mamuller ve dondurma yapan ve satan işletmeler (en az 100 mağazası olan bir franchise işletmesi işleten kuruluş) "Çocukların Beslenme Yaşamının Güvenlik Yönetimi Özel Yasası"nın 11. Maddesi ile "Çocukların Beslenme Yaşamının Güvenlik Yönetimine İlişkin Özel Yasanın Uygulama Kararnamesi" nin 8. Maddesi uygulanmalıdır. Zorunlu Besinler olarak; Her porsiyon için kalori, şeker, protein, doymuş yağ ve sodyum belirtilmelidir.
Genetiği Değiştirilmiş Organizma (GDO) Etiketleme Sistemi: MFDS, ithalat beyannamesinde Genetiği Değiştirilmiş Gıdalar olarak etiketlenen ürünleri ithalat sürecinde yeterli etiketleme için kontrol eder. Kişinin kendi imalat işletmesi için hammadde olarak ithal edilen GDO'lu ürünler için, uygun takip yönetimini sağlamak için ilgili ayrıntılar yerel yargı yetkisine bildirilir. Hammadde olarak Genetiği Değiştirilmiş Gıdalar olarak etiketlenmiş ürünleri kullanan üretim ve işleme işletmeleri için MFDS, IP (Kimlik Koruma) sertifikası veya devlet belgesi veya test/muayene raporu (Gıda ve İlaç Endüstrisinde Test ve Muayene Yasası'nın 6. veya 8. maddesi kapsamında belirlenen veya belirlenmiş sayılan kuruluşlar tarafından düzenlenen) dahil olmak üzere ilgili belgeleri ve hammadde makbuzu ve ödeme defterini inceler, ve etiketleme uygulamalarının uygunluğunu kontrol etmek için ürün depolama ve kullanım durumunu denetler. MFDS gerektiğinde ürünleri de toplar ve denetler. Mart 2013'te Hükümet Teşkilatı Kanunu'nda yapılan değişiklikle, Genetiği Değiştirilmiş Tarım Ürünlerinin etiketleme kontrolü sorumluluğu Tarım, Gıda ve Köyişleri Bakanlığı'ndan (MAFRA) MFDS'ye devredilmiştir. LMO (Değiştirilmiş Yaşayan Organizma) ile ilgili sorumluluklar da dahil olmak üzere GDO yönetimi, MFDS'nin gözetimi altında olacak şekilde birleştirildi ve ikisi, Genetiği Değiştirilmiş Gıdalar için daha sistematik bir yönetim sağlayan "Genetiği Değiştirilmiş Gıdalar vb. için Etiketleme Standardı"nın (24 Nisan 2014'te yürürlüğe girdi) oluşturulması için birleştirildi.
d) Helal Belgelendirme: Güney Kore’ye ihracatta helal belgelendirmesi zorunlu değildir. Küçük bir Müslüman grubun helal ürün talebinin karşılanması ve Müslüman pazarlara yönelik ihracat amacıyla son zamanlarda gelişmeye başlayan sınırlı büyüklükte bir helal sektörü bulunmaktadır. Helal ürün ve hizmetlere yönelik yetkilendirme ve belgelendirme konusunda, mevzuat alt yapısı henüz oluşturulmamıştır. Bu nedenle, yetkilendirme ve belgelendirme süreçleri konusunda da yetkili bir kamu otoritesi bulunmamaktadır. Kore'deki helal belgelendirme kuruluşları, herhangi bir helal akreditasyon kuruluşu tarafından yetkilendirilmeden, farklı helal standartlarına göre faaliyette bulunmakta ve helal belgelendirmesi yapmaktadır.
|