T.C. Ticaret Bakanlığı Ticarette Teknik Engeller Bilgi Ve Bildirim Merkezi

İspanya

İspanya

a) Genel Bilgiler

 

İspanya'da, AB üyesi diğer ülkelerde olduğu gibi, ithal edilen tüm mallar Tek İdari Belge (SAD) kullanılarak gümrük makamlarına beyan edilmelidir. SAD, AB üyesi ülkeler için ortak ithalat beyan formu olarak hizmet etmektedir ve (AB) 952/2013 sayılı Tüzük uyarınca kabul edilen Birlik Gümrük Kodu (UCC) ve (AB) 2016/341 sayılı Tüzük uyarınca kabul edilen UCC Geçici Delege Kanunu kapsamında oluşturulmuştur.

 

Gümrük beyannameleri, Vergi Kurumu'nun web sitesinde yayınlanan özelliklere uygun bilgisayar sistemleri aracılığıyla sunulmalıdır. İşletmelerin aşağıdaki seçenekleri bulunmaktadır:

 

- EDIFACT standardına sahip bir telekomünikasyon sistemi kullanmak.

- Bağlantı linkinde yer alan elektronik platformda bulunan bir web formu aracılığıyla ihracat beyannamesini sunmak

(https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/aduanas/entrada-salida-mercancias/exportacion.html).

Beyanda yer alması gereken temel bilgiler aşağıda sıralanmaktadır:

- İşlemde yer alan tarafların (ithalatçı, ihracatçı, temsilci, vb.) tanımlayıcı bilgileri.

- Gümrük onaylı muamele (örneğin, serbest dolaşıma giriş, tüketime giriş, geçici ithalat, transit, vb.).

- Malların tanımlayıcı bilgileri (Taric kodu, ağırlık, birimler), konum ve ambalaj.

- Taşıma araçlarıyla ilgili bilgiler.

- Menşe ülke, ihracat ülkesi ve varış ülkesine ilişkin bilgiler.

- Ticari ve finansal bilgiler (Incoterms, fatura değeri, fatura para birimi, döviz kuru, sigorta, vb.).

- SAD ile ilişkili belgelerin listesi (örneğin, ithalat lisansları, muayene belgeleri, menşe belgesi, taşıma belgesi, ticari fatura, vb.).

- İthalat vergilerinin beyanı ve ödeme yöntemi (gümrük vergileri, KDV, tüketim vergileri, vb.).

 

SAD seti sekiz kopyadan oluşur ve işletme, işlem türüne bağlı olarak sayfaları doldurur. Genel ithalatta, tipik olarak üç kopya kullanılır:

 

- Bir nüshası varış formalitelerinin tamamlandığı üye ülkenin gümrük makamlarınca saklanır.

- Diğer nüshası ise varış üye ülkesi tarafından istatistiksel amaçlar için kullanılır.

- Son nüshası gümrük makamı tarafından damgalandıktan sonra alıcıya iade edilir.

 

SAD'ın yanı sıra, AB dışından gelen ürünlerin İspanya'ya ithalat işlemlerinde genellikle aşağıdaki gibi bazı belgeler gerekmektedir:

 

- Ticari Fatura.

- Paketleme Listesi.

- Gümrük Değer Beyanı (ithal edilen malların değeri 20.000 avroyu aştığında gümrük makamlarına ibraz edilmesi gerekir).

- Navlun belgeleri.

 

İthal edilen malların niteliğine ve işlem türüne bağlı olarak SAD ile birlikte belirli belgelerin sağlanması gerekmektedir (örneğin; Sağlık, Veterinerlik ve Bitki Sağlığı sertifikaları, Savunma malzemeleri için İthalat Lisansları, Topluluk Gözetim Belgeleri, tarife kotası beyanını destekleyen belgeler, vb.).

 

AB dışındaki ülkelerden mal ithalatının genellikle serbest ticaret rejimi altında yapıldığına dikkat edilmelidir. Ancak bu genel kuralın istisnaları bulunmaktadır. Bazı mallar ilave belgelendirme veya yetkilendirme gerektiren gözetim, belge veya izin gerektirebilmektedir.

 

1) Gözetim Rejimi: Belirli malların ithalatı, bir AB Topluluk Gözetim Belgesi'nin düzenlenmesini gerektirmektedir. Yakın zamana kadar, bu sistem, Komisyon Uygulama Tüzüğü (AB) 2016/670 uyarınca belirli demir ve çelik ürünlerine ve bazı alüminyum ürünlerine uygulanmıştır. Ancak, resmi Eurostat istatistiklerinden önce ithalat eğilimlerinin hızlı bir şekilde analiz edilmesini sağlamak üzere tasarlanmış bir izleme sistemiyle değiştirilmiştir.

 

2) Belge Rejimi: Bazı tarım ürünlerinin ithalatı, AGRIM olarak bilinen bir ithalat belgesi gerektirmektedir. Bu belgeler, temel dış ticaret işlemlerinin önceden istatistiksel kontrolünü yapmak, ithalat tarife kotalarını yönetmek ve olası korunma önlemleri için bilgi sağlamak gibi çeşitli amaçlara hizmet etmektedir. İthalat belgesi gerektiren bir ürüne örnek olarak kabuklu (kahverengi) pirinç (1006.20) verilebilir.

 

3) Yetkilendirme Rejimi: Topluluk kısıtlamalarına tabi malların ithalatı bir ithalat yetkisi gerektirmektedir. Örnekler arasında savunma malzemeleri, diğer özel mallar ve çift kullanımlı ürünler ve teknolojiler bulunmaktadır. Yetkilendirme rejimi kapsamındaki ithalat izinleri, Ticaretten Sorumlu Devlet Sekreterliği (Ekonomi, Ticaret ve Girişim Bakanlığı'nın bir parçası) tarafından verilmektedir. Bu kurumun çeşitli alanlarda yetkisi bulunmaktadır:

 

- Ticari Kalite Denetimi: PRE/3026/2003 sayılı Tüzüğün ekinde listelenen ürünler gümrükten geçmek için ticari kalite belgesi sunmalıdır. Örnekler arasında soğan, sarımsak, taze incir, turunçgiller, zeytinyağı vb. bulunmaktadır.

- Organik Tarım Ürünlerinin Kontrolü: Üçüncü ülkelerden organik tarım ürünlerinin ithalatı, bu ithalatların kontrolü ve denetimi için standartları belirleyen ECC/1936/2014 sayılı Talimat ve (EEC) 2092/91 sayılı Tüzüğü yürürlükten kaldıran organik üretim ve etiketleme hakkındaki (EC) 834/2007 sayılı Konsey Tüzüğü uyarınca denetlenir.

- Endüstriyel Güvenlik Denetimi: Bazı ürünler güvenliklerini doğrulamak için ilave kontrollere tabi tutulmaktadır. Bu ürünler için bir denetim belgesi gerekmektedir. Örnekler arasında ahşap parçacıkları, halılar ve diğer tekstil zemin kaplamaları, bebek giysileri ve insan olmayan yaratıkları ve hayvanları temsil eden doldurulmuş oyuncaklar bulunmaktadır.

- Belirli Minerallerin Denetimi: Çatışmadan etkilenen ve yüksek riskli bölgelerden kaynaklanan kalay, tantal, tungsten, bunların cevherleri ve altının ithalat denetimi.

- Elektrikli ve Elektronik Ekipman, Pil ve Akümülatörlerin İthalat Denetimi: SOIVRE denetim hizmeti, serbest dolaşıma girmeden önce üçüncü ülkelerden gelen elektrikli ve elektronik ekipman, pil ve akümülatörlerin tehlikeli maddelerin kullanımıyla ilgili AB düzenlemelerine uygunluğunu denetlemek ve doğrulamaktan sorumludur. Ayrıca, bu tür ürünleri AB pazarına sunanların atık elektrikli ve elektronik ekipmanla ilgili 110/2015 sayılı Kraliyet Kararnamesi ve pil ve akümülatörlerin ve bunların atıklarının çevre yönetimiyle ilgili 106/2008 sayılı Kraliyet Kararnamesi ile belirlenen yükümlülüklere uymasını sağlamaktadır.

 

Ayrıca, ithalat denetiminden sorumlu diğer İspanyol kurumları ve sorumlu oldukları ürün grupları aşağıda sıralanmaktadır:

 

- Sağlık Bakanlığı: Gıda ürünleri

- Tarım Bakanlığı: Hayvan yemi, gübre vb.

- İspanyol İlaç ve Sağlık Ürünleri Kurumu: Kozmetikler, sağlık ürünleri ve ilaçlar

- İspanyol Vergi Kurumu: Ön kimyasallar

- Ekolojik Geçiş ve Demografik Mücadele Bakanlığı: Nesli Tehlike Altında Olan Yabani Hayvan ve Bitki Türlerinin Uluslararası Ticaretine İlişkin Sözleşme (CITES) kapsamında yaban hayatı türlerinin ve bitkilerinin uluslararası ticareti

 

İspanya gümrüklerinde mevcut tüm önlemler hakkında en kapsamlı bilgi, tüm AB önlemlerini derlediği ve bu önlemleri belirli ulusal düzenlemelerle (tarımsal gıda ürünlerinin ticari kalite denetimi ile ilgili olanlar gibi) tamamladığı için İspanya gümrüklerinin TARIC veritabanında bulunabilir. Bu bilgilere erişim ücretsizdir ancak İspanya'da geçerli bir elektronik kimlik aracı (örneğin, dijital sertifika, elektronik Ulusal Kimlik Belgesi, vb.) gerektirmektedir.

https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/procedimientoini/DD09.shtml

 

Buna ilaveten, Avrupa Komisyonu'nun Access2Markets veritabanı, tarifeler, menşe kuralları, vergiler, ilave vergiler, ithalat prosedürleri, ürün gereklilikleri ve ticaret engelleri hakkında ayrıntılı bilgi sağladığı için Türk ihracatçılarına tavsiye edilmektedir. Özellikle, Access2Markets veritabanındaki belirli ithalat gereklilikleri bölümü ihracatçılar için özellikle değerli bilgiler sunmaktadır. İhracatçılar, ürünlerinin İspanya pazarına girmek için uyması gereken yasal ve düzenleyici gereklilikler hakkında bilgi edinebilirler. Bu bilgilere güvenlik standartları, etiketleme gereklilikleri, paketlemeye ilişkin mevzuat ve çevre standartları dahildir.

https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/home

 

b) Karantina İşlemleri

 

Önceki bölümde belirtildiği gibi, İspanya'nın belirli ürünlerin ithalatı için denetim prosedürleri bulunmaktadır. Özellikle halk sağlığı, hayvan sağlığı ve bitki sağlığı için risk oluşturabilecek olan ürünler daha sıkı denetimlere tabi tutulmaktadır:

 

-Hayvansal kökenli ürünler: Canlı hayvanlar ve hayvansal ürünler (Et, süt ürünleri, balık ve deniz ürünleri, arı ürünleri, vb.)

 

- Bitkisel ürünler ve bitkiler: Üreme ve dikim materyali (Tohumlar, bütün bitkiler, vb.) meyve ve sebzeler, odun ve odun ürünleri, vb.

 

- Diğer ürünler: Gıda ve gıda ürünleri (özellikle gıda kaynaklı hastalıkların yaygın olduğu bölgelerden gelenler) ve hayvanlardan elde edilen diğer ürünler, hastalık taşıyabilen postlar, deriler, vb.

 

Söz konusu sıkı denetimlere tabi ürünler, giriş gümrüklerinde yetkili personel tarafından denetlenmektedir. Bu denetim, belge doğrulamasını (örneğin, ilgili bitki sağlığı veya sağlık sertifikalarının mevcudiyeti), kimlik kontrollerini ve fiziksel ve laboratuvar kontrollerini içerebilir.

 

Bir risk şüphesi varsa, ürünler güvenlikleri sağlanana kadar (tedavi veya ilave belge yoluyla) karantinaya alınabilir. Sorunlar giderilmezse, mallar menşeine iade, başka bir pazara yeniden ihraç etme veya hatta imha etme seçenekleriyle reddedilebilir.

 

Tüm durumlarda önceden belirlenmiş ve zorunlu karantina prosedürüne tabi olan ürünlerin kapalı bir listesinin olmadığını belirtmek önemlidir. Söz konusu sektöre bağlı olarak çeşitli düzenlemeler bulunmaktadır. Bazı örnekler aşağıda sıralanmaktadır:

 

  • Bir AB üyesi ülkenin yetkili makamının kendi topraklarında, listelenen bir hastalığın veya yeni ortaya çıkan bir hastalığın salgını meydana gelmesi veya bir tehdit oluşması durumunda benimseyebileceği acil önlemlerden biri olarak karantinayı da içerecek şekilde hayvan sağlığına ilişkin belirli mevzuatı değiştiren veya yürürlükten kaldıran, bulaşıcı hayvan hastalıkları hakkındaki 9 Mart 2016 tarihli ve (AB) 2016/429 sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konseyi Tüzüğü

 

  • 10 Ekim 2023 tarihli ve 779/2023 sayılı Kraliyet Kararnamesi İspanya'da bildirilmesi gereken hayvan hastalıklarına ilişkin bildirim prosedürlerini belirlemektedir. Bu kararname, bu hastalıkların hem ulusal düzeyde hem de AB düzenlemeleriyle uyumlu olarak AB yetkililerine ve Dünya Hayvan Sağlığı Örgütü'nün (WOAH) bir üyesi olması nedeniyle İspanya'nın uluslararası yükümlülüklerine uygun olarak ilgili uluslararası kuruluşlara hangi yöntemlerle bildirilmesi gerektiğini düzenlemektedir. Kararname, Hayvan Sağlığı hakkında 8/2003 sayılı Kanuna dayanmaktadır ve 526/2014 sayılı Kraliyet Kararnamesinin hükümlerini bulaşıcı hayvan hastalıkları hakkındaki (AB) 2016/429 sayılı Tüzük ile uyumlu hale getirmek için güncellemektedir. Bu düzenleyici çerçeve, hastalık bildirimi, gözetim ve eradikasyon programlarıyla ilgili raporların sunulması ve hastalıksız statü tanınması başvurusu için prosedürleri belirlemektedir.

 

  • Kümes hayvanları dışındaki kuşların (sergi, yarış, gösteri, müsabaka, yetiştirme veya satış amaçlı olanlar dahil) ithalatını düzenleyen mevzuat, bu hayvanların AB sınırlarına girdikten sonra doğrudan yetkili bir karantina tesisine nakledilmesi gerektiğini belirtmektedir (Uygulama Tüzüğü (AB) 2021/403 ve 7 Ocak 2013 tarihli ve (AB) 139/2013 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğü, belirli kuşların AB’ye ithaline ilişkin hayvan sağlığı ve ilgili karantina koşullarını belirlemektedir).

 

c) Etiketleme

 

Ürünleri etiketlemek, tüketicilere satın alımları hakkında bilinçli kararlar almaları için gerekli bilgileri sağladığı için ticaretin temel bir parçasını oluşturmaktadır. İspanya'da ürün etiketleme, hem gıda ürünlerini hem de endüstriyel ürünleri kapsayan çok çeşitli düzenlemelerle yönetilmektedir. Bu düzenlemeler tüketicileri korumayı ve pazarda şeffaflık ve kaliteyi sağlamayı amaçlamaktadır. Aşağıda, İspanya'da etiketleme konusunu yöneten ve gıda ürünleri ile tüketicilere doğrudan satış için tasarlanmış endüstriyel ürünler arasında ayrım yapan temel düzenlemeler yer almaktadır.

 
Gıda Ürünlerinin Etiketlenmesi

 

a) Genel Mevzuata Giriş: İspanya'da gıda ürünlerinin etiketlenmesi öncelikle tüketicilere gıda bilgisi sağlamaya ilişkin (AB) 1169/2011 sayılı Tüzük ve paketlenmiş ve paketlenmemiş gıdalar için genel gıda bilgisi standardını belirleyen 126/2015 sayılı Kraliyet Kararnamesi tarafından düzenlenmektedir. (AB) 1169/2011 sayılı Tüzük, genel gıda etiketlemesi, besin etiketlemesi ve alerjen ve intolerans bilgileri için gereklilikler dahil olmak üzere tüketicilere sağlanacak gıda bilgilerine ilişkin kuralları belirlemektedir. Ayrıca zorunlu bilgiler için asgari yazı tipi boyutunu zorunlu kılmaktadır ve üye ülkelerin gıdanın menşei veya kökeninin belirtilmesiyle ilgili ulusal önlemler getirmesine izin vermektedir.

 

126/2015 sayılı Kraliyet Kararnamesi, İspanya'da hem paketlenmiş hem de paketlenmemiş gıdalar için bilgi yükümlülüklerini belirleyerek Avrupa mevzuatını tamamlamaktadır. Etiketlerde gıdanın adı, içerik listesi, belirli içeriklerin miktarı, son kullanma tarihi, saklama koşulları, menşe ülkesi ve tüketiciyi yanıltmaktan kaçınmak için gereken diğer bilgiler bulunmalıdır. Perakendeciler tarafından hemen satış için paketlenen gıdalar için en azından gıda adı, net miktar ve gıda işletmecisinin kimliğinin belirtilmesi gerekmektedir.

 

b) Özel Düzenlemeler: Bahsedilen genel düzenlemelere ilaveten, belirli gıda ürünleri türleri için özel düzenlemeler de bulunmaktadır. Bazı örnekler aşağıda yer almaktadır:

 

- Organik Ürünler: (AB) 2018/848 sayılı Tüzük, İspanya'da ve AB genelinde organik ürünlerin etiketlenmesini düzenlemektedir. 1 Ocak 2022 tarihinde yürürlüğe giren bu Tüzük, (EC) 834/2007 sayılı Tüzüğün yerini almış ve organik üretim ve etiketleme için standartlar belirlemiştir.

- Diğer Özel Ürünler: Belirli AB mevzuatı, kakao ve çikolata ürünleri, bal, meyve suları, meyve reçelleri, doğal mineral suları, kahve ve hindiba özleri ve alkollü içecekler gibi belirli ürünlerin etiketlenmesini düzenlemektedir.

 

İspanyol Gıda Güvenliği ve Beslenme Ajansı'nın web sitesinde daha fazla bilgi bulunmaktadır.

https://www.aesan.gob.es/AECOSAN/web/seguridad_alimentaria/detalle/etiquetado_informacion_alimentaria.htm

 

Avrupa Komisyonu’nun “Access 2 Markets” veritabanı:

https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/es/


Tüketicilere Doğrudan Satış Amaçlı Endüstriyel Ürünlerin Etiketlenmesi

 

a) Genel Bilgiler: Tüketicilere doğrudan satış için tasarlanan endüstriyel ürünlerin etiketlenmesi, endüstriyel ürünlerin etiketlenmesi, sunumu ve reklamı hakkındaki mevzuatı onaylayan 1468/1988 sayılı Kraliyet Kararnamesi ile düzenlenmektedir. Bu mevzuat, üreticinin veya ithalatçının kimliği, kullanım talimatları ve tüketici güvenliğini sağlamak için gerekli uyarılar hakkında bilgiler dahil olmak üzere endüstriyel ürünler için genel etiketleme gerekliliklerini belirlemektedir.

b) Özel Düzenlemeler: Belirli endüstriyel ürün türlerinin etiketlenmesini düzenleyen birkaç özel düzenleme bulunmaktadır. Bazı örnekler aşağıda yer almaktadır:

 

- Tekstil Ürünleri: 27 Eylül 2011 tarihli ve (AB) 1007/2011 sayılı Tüzük, tekstil liflerinin adlandırılması ve tekstil ürünlerindeki lif bileşiminin etiketlenmesi ve işaretlenmesiyle ilgilidir. Ayrıca, 5 Haziran 1987 tarihli Tekstil Ürünlerinin Etiketlenmesi ve Bileşimi hakkındaki 928/1987 sayılı Kraliyet Kararnamesi, tüketicilere tekstil ürünlerinin bileşimi hakkında sağlanması gereken bilgileri düzenlemektedir.

- Ayakkabı: 27 Ekim 1995 tarihli ve 1718/1995 sayılı Kraliyet Kararnamesi, ayakkabıların ana bileşenlerinde kullanılan malzemelerin etiketlenmesini düzenlemektedir. Bu kararname, ayakkabı ürünlerinin üst, astar ve iç taban ile dış tabanında kullanılan malzemeleri belirten bir etiket içermesini hükme bağlamaktadır.

- Deri ve Deri Ürünleri: Deri ve deri ürünlerinin bilgilendirici etiketlenmesi hakkındaki 23 Eylül 1985 tarihli Talimat, bu ürünler için etiketleme gerekliliklerini belirlemekte ve tüketicilerin kullanılan malzemeler ve deri veya derinin kökeni hakkında doğru bilgi almasını sağlamaktadır.

- Kozmetik Ürünleri: 30 Kasım 2009 tarihli ve (EC) No 1223/2009 sayılı Kozmetik Ürünleri Tüzüğü, içerik listesi, asgari dayanıklılık süresi ve kullanım talimatları dahil olmak üzere kozmetikler için etiketleme gerekliliklerini belirlemektedir.

- Ev Aletleri: AB/2017/1369 sayılı AB Tüzüğü, ev aletleri ve diğer enerjiyle ilgili ürünlerin enerji etiketlemesi için çerçeve sunmaktadır. Bu Tüzük, tüketicilere ürünlerin enerji verimliliği hakkında net bilgiler sunmayı, farklı ürünler arasında karşılaştırmaları kolaylaştırmayı ve daha enerji verimli seçeneklerin kullanımını teşvik etmeyi amaçlamaktadır.

 

Özetle, hem gıda hem de endüstriyel ürünler, türlerine ve amaçlanan kullanımlarına göre belirli etiketleme gerekliliklerini karşılamalıdır. Gıda ürünleri için (AB) 1169/2011 sayılı Tüzük ve endüstriyel ürünler için 1468/1988 sayılı Kraliyet Kararnamesi gibi genel düzenlemeler temel etiketleme standartlarını belirlerken, belirli düzenlemeler belirli ürünler için ilave yönergeler sağlamaktadır.


Daha fazla bilgi için Madrid Bölgesi’nin aşağıdaki sayfasından yararlanılabilir:
https://www.comunidad.madrid/servicios/consumo/normativa-productos

Avrupa Komisyonu’nun “Access 2 Markets” veritabanı:

https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/es/

 

d) Bitki Sağlığı Önlemleri

 

Bitki zararlılarının barınmasına elverişli bitki, bitki ürünleri ve diğer malzemelerin (örneğin ahşap ürünler ve kaplar, toprak, vb.) ithalatı, zararlıların ve zararlı organizmaların bitkilere veya bitki ürünlerine girmesini ve/veya yayılmasını önlemeyi amaçlayan çeşitli koruyucu tedbirlere tabi olabilir:

 

- İthalat yasakları

- Bitki sağlığı sertifikası

- Muayene ve bitki sağlığı denetimleri

- İthalatçı kaydı

- Acil durum önlemleri

 

Bu önlemler esas olarak AB düzenlemelerinde, özellikle Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin bitki zararlılarına karşı koruyucu önlemler hakkındaki 26 Ekim 2016 tarihli ve (AB) 2016/2031 sayılı Tüzüğü’nde ana hatlarıyla belirtilmiştir. Özellikle, 28 Kasım 2019 tarihli ve (AB) 2019/2072 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğü, bitki zararlılarına karşı koruyucu önlemler hakkındaki (AB) 2016/2031 sayılı Tüzüğün uygulanması için tek tip koşullar belirlemektedir.

Ürünlerin ithalatına ilişkin yasakla ilgili olarak, (AB) 2019/2072 sayılı Tüzüğün Ek VI'sında listelenen AB dışındaki ülkelerden gelen bitkiler, bitkisel ürünler ve diğer nesnelerin Ek IX uyarınca AB'nin tamamına veya AB içindeki belirli koruma altındaki bölgelere girmesi yasaktır. Ayrıca, (AB) 2018/2019 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğünün eki, bir risk değerlendirmesi beklenirken AB'ye girişi geçici olarak yasaklanan yüksek riskli bitkilerin listesini belirlemektedir.

 

Ayrıca, (AB) 2019/2072 sayılı Tüzüğün Ek XI ve Ek XII'sinde listelenen bitki ve bitki ürünlerinin ithalatına resmi bir bitki sağlığı sertifikası eşlik etmelidir. Bu sertifika, bitki ve bitki ürünlerinin bitki sağlığı koşullarını teyit etmekte ve gönderinin resmi olarak denetlendiğini, AB'ye yasal giriş gerekliliklerine uyduğunu ve karantina zararlıları ve diğer zararlı patojenlerden arınmış olduğunu doğrulamaktadır. AB'ye girdikten sonra, bitki pasaportu, Ek XIII ve Ek XIV'da listelenen ithal bitkiler, bitki ürünleri ve diğer nesneler için bitki sağlığı sertifikasının yerini alabilmekte ve bu ürünlerin AB içinde dolaşımına olanak tanımaktadır.

 

Yukarıda belirtilen sertifikalara ilaveten, bitkiler ve bitki ürünleri AB'ye girişlerinden itibaren sorumlu resmi kurumlar tarafından denetlenmelidir. Bu denetimler aşağıdaki hususları içerir:

 

- Gerekli sertifikaların, alternatif belgelerin veya işaretlerin verildiğini veya karşılandığını doğrulamak için belge kontrolleri.

- Bitkilerin, bitki ürünlerinin veya diğer nesnelerin gerekli resmi sertifikalarda beyan edilenlerle eşleştiğinden emin olmak için kimlik kontrolleri.

- Bitkilerin, bitki ürünlerinin veya diğer nesnelerin, varsa ahşap ambalaj malzemeleri dahil, belirli gerekliliklere ve bitki sağlığı önlemlerine uyup uymadığını ve AB'ye ithal edilip edilemeyeceğini belirlemek için fiziki kontroller.

 

Denetimler, AB'ye giriş noktasında, ilgili üye ülke sınır kontrol birimlerince yapılmalıdır. Ancak, bitkiler ve bitki ürünleri için belirli garantilerin ve taşıma belgelerinin sağlanması koşuluyla varış noktasında kimlik kontrolleri ve fiziksel kontroller yapılabilir.

 

İspanya'nın özel durumunda, bitki sağlığı denetimi çeşitli kurumlar, özellikle Tarım, Balıkçılık ve Gıda Bakanlığı ve Özerk Topluluklar tarafından yürütülmektedir. Bitki Sağlığı hakkındaki 43/2002 sayılı Kanun, bu denetimler için yasal çerçeveyi sağlayarak, bitki sağlığı savunma önlemlerinin insan sağlığını ve çevreyi korumak için gerekli şartları karşılamasını tesis etmektedir.

 

  • Ministry of Agriculture, Fisheries and Food (MAPA): Tarım, Balıkçılık ve Gıda Bakanlığı (MAPA): Bu bakanlık, ulusal düzeyde bitki sağlığı faaliyetlerini koordine eder ve bitki sağlığıyla ilgili düzenlemeleri geliştirmek ve uygulamaktan sorumludur. Ayrıca ormancılık ve genel bitki sağlığı sektörlerindeki denetimleri de yönetir.

 

  • Özerk Topluluklar: Her özerk topluluğun, kendi topraklarında bitki sağlığı denetimleri yapmaktan sorumlu kendi bitki sağlığı birimi bulunmaktadır. Bu işlemlere mahsul izleme, zararlı tespiti ve bitki pasaportları verilmesi dahildir. Özerk topluluklar, belirli bitki sağlığı denetim programları geliştirir ve bu faaliyetleri planlama ve yürütmede MAPA ile iş birliği yapar.

 

Üçüncü ülkelerden İspanya'ya bitki ve bitki ürünleri ithalatı için sorumluluk, Tarım, Balıkçılık ve Gıda Bakanlığı'nın (MAPA) denetimi altında faaliyet gösteren Bitki Sağlığı Müfettişlerine aittir. Denetim, müfettişlerin ürünlerin belgelerini ve durumunu doğruladığı Sınır Kontrol Noktalarında (İspanyolcada PCF) gerçekleştirilir. Bu noktalar, malların bitki sağlığı açısından güvenli olmasını sağlar.

 

Daha fazla bilgiye aşağıdaki bağlantıdan ulaşılmaktadır:

https://www.mapa.gob.es/es/agricultura/temas/comercio-exterior-vegetal/nuevareglamentacion.aspx

 

e) Helal Belgelendirme

 

İspanya'da helal standartlarının uygulanması tamamen gönüllülük esasına dayanmaktadır. İspanya'da helal konusundan sorumlu bir kamu kurumu bulunmamaktadır. Ürünlerini helal olarak pazarlamak ve hem yurt içinde hem de yurt dışında Müslüman pazarlarına erişim sağlamak isteyen şirketler gönüllü olarak helal belgesi talep etmektedir. Bu belge, ürün ve hizmetlerin İslami gereklilikleri ve standartları karşılamasını sağlayan özel kuruluşlar tarafından verilmektedir. Tüketicilerin helal diyet/yaşam tarzını takip etme taleplerini karşılamak için belge almayı hedeflemedikleri sürece işletmelerin helal standartlarına uymaları için genel bir yasal zorunluluk bulunmamaktadır.

 

İspanya'da, helal belgelendirmede yetkileri ve uzmanlıkları nedeniyle birkaç önemli belgelendirme kuruluşu bilinmektedir. Bu kuruluşlar, helal pazarının bütünlüğünü ve güvenilirliğini korumada önemli bir rol oynamakta ve belgeli ürünlerin İslami ilkelerle gerçekten uyumlu olmasını sağlamaktadır. İspanya'daki başlıca helal belgelendirme kuruluşları aşağıda listelenmiştir:

 

Instituto Halal de Junta Islámica

www.institutohalal.com

 

 

Halal Consulting

http://halalconsulting.es     

 

Halal Food & Quality

http://www.halalfoodquality.com   

 

Safety Horizon ECI

https://safetyhorizon.net/