a) Genel Bilgiler AB dışı ülkelerden gelen ürünlerin kontrolü temel olarak Ekonomi, Finans, Sanayi ve Dijital Egemenlik Bakanlığı Rekabet, Tüketim ve Sahteciliğin Önlenmesi Genel Müdürlüğü, Gümrükler ve Dolaylı Vergiler Genel Müdürlüğü (Direction Générale des Douanes et Droits Indirects-DGDDI) ile Tarım ve Gıda Egemenliği Bakanlığı Gıda Genel Müdürlüğü (Direction Générale de l’Alimenation- DGAL) tarafından yapılmaktadır.
İthalat denetimleri sistematik değildir ve AB mevzuatı ve uygulamaları gereği olarak risk analizi esasına göre yapılmaktadır. Bu kapsamda, belgelendirme, teknik test sonuçları veya ciddi risk durumunda fiziki kontrol yapılabilmektedir. İthalatta özellikle taklit ürünler, amyant ve amyant içeren maddeler, tehlikeli maddeler (kurşun tuzları, nikel, vb) ihtiva eden ürünler, AB’de yasak olan bazı hayvansal ürünler, polikarbonattan belirli miktarın üzerinde bisfenol-A içeren biberonlar, kedi köpek derileri, pedofil çağrışımlı ürünler ile 24 Mayıs 2006 tarihli kararın III no’lu eki kapsamında yer alan ve AB’de yasak olan bitkisel ve diğer bazı (ağaç kabuğu, tohum, toprak, kültür ortamı, vb.) ürünlerin ithalatı tamamen yasaktır. Ayrıca, ithalatı yasak gıda ürünleri veya dönemsel olarak belirli şartlar gerektiren tarım ürünleri için Gümrükler ve Dolaylı Vergiler Genel Müdürlüğü (DGDDI) altında bölgeler ve iller özelinde faaliyet gösteren ilgili ekonomik hareket merkezinden (Pôle d'action économique-PAE) güncel bilgi temin edilmesi mümkündür.
https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/JORFTEXT000000637300
https://www.douane.gouv.fr/les-cellules-conseil-aux-entreprises-cce
AB dışı ülkelerden ithal edilen ve ciddi zarar tehlikesi taşıyan ürünler, Tüketim Kanunu’na dayanılarak çıkarılan tebliğ ile bir yıla kadar ithalattan men edilebilmektedir.
Ekonomi, Finans, Sanayi ve Dijital Egemenlik Bakanlığı Gümrükler ve Dolaylı Vergiler Genel Müdürlüğü’nün sitesinden (Direction Générale des Douanes et Droits Indirects- DGDDI) ithalata ve ihracata ilişkin mevzuat, vergilendirme ve uygulamalara ilişkin bilgi edinmek mümkündür.
https://www.douane.gouv.fr/service-en-ligne/ouverture?code_teleservice=RITA_ENCYCLOPEDIE&sid=&app=38
İthalatta sektör ve ürün bazında mevzuat ve uygulamalar ile kısıtlamalara ilişkin detaylı bilgiler için:
https://www.entreprises.gouv.fr/fr/la-normalisation-au-service-des-entreprises
İthalat denetimlerine ilişkin genel bilgiler için: http://www.economie.gouv.fr/dgccrf/controles-a-limportation
Hayvansal olmayan gıda ürünü ithalat denetimlerin ilişkin bilgiler için: http://www.economie.gouv.fr/dgccrf/presentation-generale-des-controles-a-limportation-des-denrees-alimentaires-dorigine-nonb) Karantina İşlemleri Bitki sağlığı kontrolleri, Tarım ve Gıda Egemenliği Bakanlığı Bitki Koruma Servisi görevlileri tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu kontrollerin amacı, AB topraklarına, Avrupa tarımını tehdit eden karantina zararlıları olarak bilinen bazı zararlı organizmaların girişini engellemektir.
24 Mayıs 2006 tarihli kararın V-B ekinde yer alan bitkiler, bitkisel ürünler ve diğer nesneler, AB topraklarına girişlerinde ve serbest dolaşıma çıkarma, aktif işleme, pasif işleme, gümrük altında işleme ve geçici kabul gibi gümrük rejimlerine tabi tutulmadan önce mutlaka bitki sağlığı kontrolünden geçirilmelidir.
Bitki sağlığı kontrolü üç aşamada gerçekleştirilir: belge kontrolü, kimlik kontrolü ve bitki sağlığı kontrolü. Bu bitkiler, AB topraklarına sadece bir giriş noktasından geçerek girebilir. Giriş noktası, Fransa'da veya AB'nin başka bir üye ülkesinde bulunabilir. Yetkili Fransız giriş noktalarının listesi 2 Mayıs 2007 tarihli kararla belirlenmiştir. Bitki sağlığı kontrolleri, bitki sağlığı harcı ödenmesini gerektirir. İthalatta, bu harç, Tarım Kanunu'nun L251-17 maddesi uyarınca gümrük işlemleri sırasında gümrük hizmetleri tarafından tahsil edilir. Ödenmesi gereken harç miktarı, Bitki Koruma Servisi tarafından verilen belgede belirtilir ve gümrük beyannamesine aktarılmalıdır. https://www.douane.gouv.fr/sites/default/files/dana/files/BCFDGDDI02015.pdf c) Etiketleme Ambalaj, Paketleme ve Etiketleme AB içerisinde pazarlanan ambalajlar, çevrenin korunmasına yönelik konulan genel kuralların yanı sıra tüketici sağlığı için herhangi bir riski önlemek amaçlı özel hükümleri yerine getirmelidir. AB belirli ürünlerin standart miktarda ambalajlanması için düzenleme yapmıştır. 80/232/EC sayılı Konsey Direktifi ürün ambalajlarının sahip olması gereken boyutları düzenlemektedir. İlgili direktif için: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/fr/TXT/?uri=CELEX:31980L0232
Tüketicileri en yüksek seviyede korumak amacıyla Fransa’da sadece AB etiketleme şartlarını yerine getiren ürünler satılabilmektedir. Etiketleme şartları, tüketici sağlığını, güvenliğini ve çıkarlarını en yüksek seviyede korumayı amaçlamaktadır. Etiketlerde içerik, bileşim, güvenli kullanım hakkında bilgi, özel önlemler ve ayrıca diğer belli detaylar hakkında bilgilerin yer alması gerekmektedir. AB içerisinde pazarlanan ambalajlar, çevrenin korunmasına yönelik konulan genel kuralların yanı sıra tüketici sağlığı için herhangi bir riski önlemek amaçlı özel hükümleri yerine getirmelidir. Paketleme/Ambalaj: Detaylı bilgi için: https://ec.europa.eu/environment/waste/packaging/legis.htm Tek Kullanımlık Plastik Yasağı: Hükümetin hedefi 2040 yılına kadar tek kullanımlık plastiği aşamalı olarak ortadan kaldırmaktır. Çevre Kanunu Madde L541-15-10, ilgili tek kullanımlık plastik ürünlerin mevcudiyetinin ve üretiminin yasaklanması için son tarihleri belirlemektedir. Bu ürünlerin kesin tanımları Çevre Kanunu'nun D541-330 maddesinde belirtilmiştir. Detaylı bilgi için: https://www.economie.gouv.fr/cedef/interdiction-plastique-usage-unique
Meyve ve Sebzeler İçin Plastik Ambalajlar: https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000047704315 20 Haziran 2023 tarih ve 2023-478 sayılı Kararnamenin 3. maddesi uyarınca 1 Temmuz 2023 tarihinde yürürlüğe giren, Çevre Kanununun Tek kullanımlık plastik ürünler ile ilgili D541-337 Maddesi, meyve ve sebzelerde plastik ambalaj kullanılması yasağına istisna ürünleri de belirlemiştir. Bu bağlamda özet olarak aşağıdaki ürünlerin satışında plastik ambalaj kullanılması mümkün kılınmıştır : 1. Hindiba, kuşkonmaz, brokoli, mantar, erkenci patates, erkenci havuç ve yavru havuç;2. Salata, kuzu marul, genç sürgünler, aromatik otlar, ıspanak, kuzukulağı, yenilebilir çiçekler, maş fasulyesi filizleri; 3. Kiraz, kızılcık, kızılcık ve physalis; 4. Tam olgunlaşmış meyve, yani tam olgunlukta son tüketiciye satılan ve satışa sunulan ambalajında bu ibareyi gösteren meyve; 5. Filizlenmiş tohumlar;6. Ahududu, çilek, yaban mersini, böğürtlen, kırmızı kuş üzümü, surelle, surette ve bektaşi üzümü, siyah kuş üzümü ve kivicik. https://www.legifrance.gouv.fr/codes/id/LEGIARTI000047705434/2023-07-01 (20/08/2024 güncel)
Fransa'da Gıda Maddeleri Etiketleme Kuralları: Önceden paketlenmiş gıda maddesi, bir gıda ürünü ve satış öncesinde paketlendiği kap veya ambalajdan oluşan bir gıda maddesidir. Bunlar çoğunlukla self-servis raflarında satılan ürünlerdir: reçel kavanozları, vakumlu pizzalar, kek paketleri, çikolata kutuları vb. Bu hazır ambalajlı gıda maddeleri iki ana etiketleme kuralına tabidir:
https://www.economie.gouv.fr/particuliers/denrees-alimentaires-regles-etiquetage AB tarafından henüz zorunlu tutulmamakla birlikte, Çevre Etiketi (Eco-label) Fransa’da tercih edilmektedir https://ec.europa.eu/environment/ecolabel/products-groups-and-criteria.html AB’de ambalaj ve ambalaj atıklarına ilişkin mevzuata ulaşmak için: https://ec.europa.eu/environment/waste/packaging/legis.htm
Yapışkanlı Etiket Yasağı: Bazı malzemeler, sıcaklık koşullarının, ev tipi gübreleyicinin sıcaklığından daha yüksek olduğu endüstriyel gübreleme tesislerinde gübreye çevrilirken, AGEC yasasının 80. maddesine göre sadece ev tipi gübreleme yöntemiyle gübreye çevrilebilen (ve biyobazlı) etiketlere izin verilmektedir. Tamamen veya kısmen biyobazlı malzemelerden oluşan bir malzeme, kısmen bitki kökenli malzemelerden oluşan bir malzemedir. Madde 80, etikette asgari bir biyobazlı malzeme içeriği belirlememektedir. "Doğal gübreye dönüştürülebilen" şartı sadece etiketle ilgilidir, etiketi yapıştırmak için kullanılan tutkal veya yapıştırıcıyla ilgili değildir. Kağıt etiketler ev tipi gübreleme yöntemiyle gübre haline getirilebilmektedir. Plastik etiketler, Fransız mevzuatının gerekliliklerini karşıladıkları sürece AGEC yasasının 80. maddesine uygun kabul edilir. Fransa’dan ihraç edilen meyve ve sebzeler, ister Fransa'da üretilsin ister transit geçsin, bu durumdan etkilenmez. AGEC yasasının 80. maddesine uymamanın cezası üçüncü sınıf para cezasıdır. Bu ceza Çevre Kanunu Madde R. 543-73'te öngörülmüştür. https://www.ecologie.gouv.fr/sites/default/files/FAQ_%C3%A9tiquettes%20F%26L_article%2080%20AGEC.pdf https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/LEGISCTA000041554512 d) Bitki Sağlığı Önlemleri
AB'nin diğer üye devletlerinde onaylanmış bitki koruma ürünleri, ülkemizden piyasaya sürülmek veya kullanılmak üzere ithal edilebilir. Ancak, ANSES tarafından verilen paralel ticaret izni (giriş izni) olmak üzere çeşitli şartlara ve koşullara tabidir.
Fitofarmasötik Ürün Paralel Ticaret İzni Başvurusu için 15721*02 numaralı Cerfa, online olarak doğrudan doldurulabilmekte veya DPhy telehizmet platformu aracılığıyla tamamlanabilmektedir: https://dphy.anses.fr
Daha fazla bilgi için : https://www.formulaires.service-public.fr/gf/getNotice.do?cerfaNotice=%2301&cerfaFormulaire=15721 e) Helal Belgelendirme
Ülkenin ithal ettiği ürünlerde helal belgesi aranmamaktadır. |
|