a) Genel Bilgiler
AB mal sınıflandırma Harmonize Sistem olarak bilinen, Dünya Gümrük Örgütü tarafından geliştirilen ve yaklaşık 5.000 mal grubunu içeren ve bölümler, fasıllar (iki basamaklı), başlıklar (dört basamaklı) ve alt başlıklara (altı basamaklı) göre hiyerarşik bir yapıda düzenlenen sisteme dayanmakta olup, AB'ye özgü kodlar AB'nin sekiz basamaklı kodlama sistemi olarak hizmet veren Combined Nomenclatur (CN) sistemidir. AB'deki belirli mallar için geçerli olan tüm ticaret politikası ve tarife önlemleri (örneğin, vergilerin geçici olarak askıya alınması ve anti-damping vergileri) hakkında bilgi sağlayan TARIC (AB Entegre Tarife Sistemi) sistemidir. TARIC sistemi üzerinden CN 8 kodlu mal grubu bazında ayrıntılı görüntüleme yapılabilmektedir. https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=en
Avrupa Birliği’nin Ürünlere Dair Teknik Mevzuatı ise bir ürünün Avrupa Birliği (AB) pazarına girebilmesi için AB’nin tüzük, direktif vb. adlar ile meydana getirdiği (EURLEX internet sayfasından ulaşılabilen) teknik mevzuata uygun olarak üretilmesi ve piyasaya arz koşullarını sağlaması gerekmektedir. AB’nin teknik mevzuatı, tüm ürünler için temel kuralları belirleyen yatay mevzuatın yanı sıra, ürünlere ilişkin teknik düzenlemelerden (örn: oyuncaklar, makineler, asansörler, tıbbi cihazlar, yapı malzemeleri, kimyasallar vs.) oluşmaktadır. Bunun haricinde, AB içinde ortak bir düzenlemeye tabi olmayan (kırtasiye ürünleri, mobilyalar, saatler vs.) ürünler yönünden üye ülkeler kendi düzenlemelerini yapmakta serbesttir.
Ülkemiz, Gümrük Birliği gereğince AB’nin ürünlere ilişkin teknik mevzuatını ve sistemini uyumlaştırmaktadır. Bu çerçevede, Türkiye AB’nin CE İşareti, onaylanmış kuruluşlar, piyasa gözetimi ve denetimi, AB’nin ortak bir düzenlemesi olmayan alanda karşılıklı tanımaya dair kurallarını ve ürünlere ilişkin (sektörel) mevzuatını ulusal mevzuatına aktarmıştır.
Sonuç olarak, ortak bir AB mevzuatı bulunan ürünler yönünden ulusal mevzuatımızı uyumlaştırdığımız ölçüde veya düzenlenmemiş alanda yer alan ürünler yönünden Türk ürünlerinin AB’de ilave test/belgelendirmeye ihtiyaç olmaksızın AB menşeli ürünlerle eşit muameleye tabi tutulması ve malların serbest dolaşımı ilkesi kapsamında ithalat kontrollerine tabi tutulmaması gerekmektedir. Bu kapsamda, Türkiye’de üretilen ürünler, AB’de üretilmiş ürünlere eşdeğer güvenlik ve kalite düzeyini sağlamaktadır. AB teknik mevzuatına ilişkin ayrıntılı bilgi edinmek için (abteknik@ticaret.gov.tr) adresinden irtibata geçilebilir. b) Karantina İşlemleri
AB mevzuatına bağlı olarak, İtalya’da karantina uygulamaları sürdürülmektedir.
c) Etiketleme: Tüketicilerin korunması açısından, AB etiketleme gerekliliklerine uyan ürünler AB içinde pazarlanabilmektedir. Etiketleme gerekliliklerinin amacı, ürün hakkında içerik, bileşim, güvenli kullanım ve özel önlemler, diğer özel ayrıntılar vb. ile ilgili bilgi sağlayarak tüketicilerin sağlık, güvenlik ve çıkarlarının yüksek düzeyde korunmasını sağlamaktır. AB mevzuatı, gıda maddeleri, ev aletleri, ayakkabı, tekstil vb. gibi belirli sektörler için zorunlu etiketleme standartları belirlemektedir.
İtalya’da etiketlemenin içeriği İtalyanca olmalıdır. AB mevzuatına uygun olarak, farklı ürün türleri için özel hükümler bulunmaktadır (gıda maddeleri, tekstil ürünleri, kozmetik ürünler, tıbbi cihazlar, vb.) Diğer taraftan, CE işareti Avrupa Birliği tarafından gerekli kılınan en yaygın kullanılan ve tanınan işarettir. Birkaç istisna dışında bir ürüne CE işaretinin yerleştirilmesi, üreticinin, ürünün Avrupa Ekonomik Alanı'nda pazarlanması için tüm AB düzenleyici gerekliliklerini (genellikle güvenlik, sağlık, enerji verimliliği veya çevresel kaygılarla ilgili) karşıladığı beyanı olarak hizmet etmektedir.
Otomotiv sektöründe E-işareti, ulusal bir onay makamı tarafından onaylı araçlar ve araç bileşenleri için verilen bir işaret olup, e3 İtalya’yı temsil etmektedir. Benzer bir işaret, Avrupa Birliği'ne pazara girmek isteyen tüm araçların far lambaları, fren lambası lambaları ve sinyal lambalarının test edilmesi için geçerli olan, bir daire ile çevrili bir 'E'dir. Bunlara tüketici araçları, düşük hacimli üretim kamyonları, hafif ve ağır yük araçları, römorklar, motosikletler, vinçler, tarım ve ormancılık traktörleri ve özel amaçlı ve arazi araçları dahildir.
Kozmetik Yönetmeliği'ne (1223/2009) göre, bazı durumlarda kaplar ve ambalajlarda aşağıdakilerin bulunması zorunludur: Ürünün AB içerisindeki pazarlanmasından sorumlu firma adres ve kayıtlı ofisi, 30 aydan az kullanımlı ürünler için asgari dayanma süresi, ambalaj anındaki içerik bilgisi.
Tehlikeli Maddelerin Sınıflandırılması, Etiketlenmesi ve Ambalajlanması Hakkında Yönetmelik (SEA) (Yönetmelik 1272/2008) gereğince tehlikeli maddelerin etiketinde; maddenin adı, maddenin menşei, özellikle üretici veya dağıtıcının adı ve adresi, tehlike sembolü ve maddenin kullanımında söz konusu olan tehlikeyi belirten bir gösterge ve bu tehlikelerden kaynaklanan özel risklere ilişkin bir referans bulunmalıdır.
WEEE direktifi (Direktif 2012/19/EU), elektrikli ve elektronik ürünlerin atıklarına yönelik yürürlükte bulunmaktadır. Enerji etiketleri, Yönetmelik 2017/1369'a göre, cihazların enerji tüketimlerine göre A'dan (yeşil) en enerji verimli olana, G'ye (kırmızı) kadar bir ölçekte nasıl sıralandığını gösterir.
Bunlara ilave olarak, cam, lastik enerjisi, açık havada kullanılan makinelere yönelik ses, denizcilik, ayakkabı ve enerji gibi alanlarda da etiketleme zorunlulukları bulunmakla birlikte, genel anlamda AB kuralları geçerlidir.
d) Bitki Sağlığı Önlemleri:
İtalya’da “Gıda ve Yem Güvenliği ve Pazarlama Standartları” ile ilgili yetkili kurumlar aşağıda yer almaktadır: “Gıda ve Yem Güvenliği” konusunda yetkili makam İtalya Sağlık Bakanlığı nezdindeki Hijyen, Gıda Güvenliği ve Beslenme Genel Müdürlüğü’dür.
Bitki, meyve ve sebzelerin pazarlama standartlarının kontrolünde yetkili makam İtalya Tarım, Gıda ve Orman Politikaları Bakanlığı nezdindeki Avrupa ve Uluslararası Politikalar ve Kırsal Kalkınma Bölümü altındaki Avrupa Birliği ve Uluslararası Politikalar Genel Müdürlüğü’dür.
Hayvansal kökenli gıda ürünlerinin pazarlama standartlarının kontrolünde yetkili makam Tarım, Gıda ve Orman Politikaları Bakanlığı nezdindeki Avrupa ve Uluslararası Politikalar ve Kırsal Kalkınma Bölümü altındaki Avrupa Birliği ve Uluslararası Politikalar Genel Müdürlüğü’ dür.
AB Komisyon Sayfasında aşağıdaki linkte İtalya’ya ait yetkili kuruluşlar bulunmaktadır. https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/content/eu-market-0#tocms_3 e) Helal Belgelendirme
İtalya’da helal belgesi düzenleyen herhangi bir kamu kuruluşu bulunmamaktadır. Uluslararası düzeyde geçerliliği olan helal belgesi vermek için İtalya’da tanınmış olan belli başlı kuruluşlar aşağıda belirtilmektedir:
- Halal Italia (www.halalitalia.org) - Dünya Helal Otoritesi (World Halal Authority, http://www.wha-halal.org)
Helal Akreditasyon Kurumumuz (HAK) tarafından Gıda alanında akredite olarak World Halal Authority (WHA) İtalya’da faaliyetlerini sürdürmektedir. HAK tarafından verilen akreditasyonun 05/04/2029 tarihine kadar geçerliliği bulunmaktadır.
|